Tip één
Ken je dat? Je krijgt een email die doorgestuurd wordt. Staan er in de mail een hele waslijst aan e-mailadressen van andere. Mensen die je niet kent. Je kan alleen maar vermoeden dat men waarschijnlijk met jou mailadres ook zo omspringt.
In het verleden waren er vaak virussen die gewoon een mail met een virus verstuurde naar iedereen die met zijn adres in een mailbox stond. Er is een hele simpele oplossing voor. Als je aan meerdere mensen een mail verstuurd denk er dan aan dat je de privacy bewaard van al die mensen . Je geeft immers ook niet een telefoonnummer weg van je relaties aan de hele wereld?
De adressen vul je in de mail in in het veld “BCC” Dit betekend “Blind Carbon Copy”. Als je dit doet kunnen de ontvangers alleen jou adres zien en hun eigen adres. Alle andere adressen kunnen ze niet zien. Daarmee waarborg je hun privacy.
Social media
Social media, twitter, hyves, facebook, google plus, yammer, linkedin en nog veel meer.
Er wordt al gezegt op internet dat mail is doodverklaart, en dat alle digitale berichten verkeer via de social media gaat. Volgens mij is dat nog lang niet zo dat mail dood is. Echter de sociale media vullen een steeds belangrijkere rol in ons digitale bestaan in. Op Facebook, kan je zaken delen die je bezig houden, Net als op twitter. Google probeerd met google plus hun achterstand wat dit betreft in te halen, maar ik denk dat ze daarmee te laat zijn. Neemt niet weg dat google een aantal zeer interessante aanvullingen heeft.
Maar voor de generatie die nog de tijd kent zonder internet wil ik een klein beetje uitleggen over waar social media voor dienen en waar het handig voor is.
Twitter, op twitter kan je hele korte berichtjes schrijven, kort wil zeggen maximaal 140 tekens. Als je op je twitter account inlogt zie je meteen wat er wereldwijd trending is. Dat wil zeggen waar wereldwijd het meest over getwitterd wordt. Twitter maakt ook gebruik van zogenaamde hashtags, een zoekwoord waar een # voorstaat is een hashtag. Een tv- of radio programma maakt dan tijdens tijdens hun uitzending hun eigen hashtag bekend waarmee twitteraars dan de twitterberichtenlijn van dat programma kunnen volgen. Ook de trending onderwerpen hebben een eigen hashtag.
Een twitteraccount herken je aan het @ wat ervoor staat, mijn twitteraccount is bijvoorbeeld @R_Dullie. In een twitter bericht kan je een “mention” doen. Je noemt dan iemand in je bericht door het twitter account er in te noemen, als je mij mentioned dan neem je dus @R_Dullie op in je bericht. Ik krijg dan een melding dat iemand mij mentioned.
Het effect van twitteren is afhankelijk van je volgers. Als ik een twitter bericht over een van onze websites verstuur zie ik een verhoging die dag van het verkeer naar die website.
Er is nog veel meer over te vertellen, zoals het gebruik van plaatjes en urls die je wilt toevoegen verkorten. Omdat twitter maar 140 tekens per bericht toelaat, is een verkorte URL heel handig. Browse maar eens naar
http://twitpic.com/ en http://tinyurl.com/
Later schrijf ik over Facebook